Waarom liggen paaseitjes al in de winkels? Lees hier hoe supermarkten omgaan met vraag, aanbod en overgebleven chocolade na Pasen.
Paaseitjes al in de winkel
De kerstversiering is nog maar net uit de schappen verdwenen, of de winkels liggen alweer vol met kleurrijke chocolade-eitjes. Dit roept bij veel consumenten de vraag op: moet dat echt zo vroeg? Pasen valt in 2025 immers pas op zondag 20 april en maandag 21 april. Waarom zijn deze lekkernijen nu al te koop en wat gebeurt er met de overgebleven paaseitjes na Pasen?
Een strijd om de eerste plek
Het lijkt wel een jaarlijkse wedstrijd tussen supermarkten: wie biedt de paaseieren het eerst aan? De reden hiervoor is eenvoudig. De vraag naar seizoensproducten, zoals paaseieren, concentreert zich rond de feestdagen zelf. Winkeliers willen hun concurrenten voor zijn door als eerste deze producten beschikbaar te maken. De felgekleurde eitjes zijn populair in Nederland; gemiddeld eten we er zo’n 47 per persoon per jaar. Toch is de verkoopperiode kort, en zodra Pasen voorbij is, verdwijnen ze weer uit de schappen.
Waarom niet het hele jaar door?
De vroege komst van paaseitjes heeft alles te maken met vraag en aanbod. Hoewel consumenten dol zijn op de chocolade-eitjes, is de interesse beperkt tot de weken voor Pasen. In andere periodes, zoals de zomer, is er nauwelijks vraag. Winkels kiezen er dan ook voor om schapruimte in te zetten voor producten die op dat moment wél worden verkocht. “Zodra er geen vraag meer is, worden de eitjes vervangen door andere artikelen,” legt een winkelier uit.
Overgebleven paaseitjes
Na Pasen blijven supermarkten vaak met stapels onverkochte paaseitjes zitten. Om verspilling te voorkomen, worden deze vaak afgeprijsd verkocht. Als dat niet werkt, gaan ze naar voedselbanken of worden ze gratis weggegeven aan klanten. Dit gebeurt doorgaans twee weken na Pasen, omdat de kwaliteit van de chocolade daarna achteruitgaat. Winkeliers proberen zo verspilling te minimaliseren en consumenten blij te maken met een laatste traktatie.
Irritaties bij consumenten
Hoewel de vroege komst van paaseitjes begrijpelijk is vanuit een commercieel oogpunt, roept het bij sommige consumenten irritatie op. “We hebben net kerst achter de rug en nu moeten we alweer aan het volgende feest denken,” klinkt het vaak. Mensen voelen zich soms opgejaagd door de constante stroom van marketingacties. Toch blijven de paaseitjes voor velen een onmisbaar onderdeel van de feestdagen.
Een onmiskenbare traditie
Ondanks de discussie over timing en overgebleven voorraden, blijft het kopen en eten van paaseitjes een geliefde traditie. Supermarkten spelen hier slim op in door hun aanbod steeds eerder beschikbaar te maken. Zo zorgen ze ervoor dat niemand misgrijpt, maar bieden ze consumenten ook een moment om alvast in de paassfeer te komen.