TILBURG – Meer banen binnen fietsafstand voor Tilburgers dan gemiddeld in Nederland. Inwoners hebben toegang tot 115.700 banen binnen 10 km, boven het landelijk gemiddelde.
Woon-werkverkeer
Tilburg heeft voor inwoners een voordeel als het gaat om werkgelegenheid op fietsafstand. Volgens nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) hebben Tilburgers toegang tot een aanzienlijk aantal banen binnen een straal van tien kilometer. Dit maakt de stad aantrekkelijk voor mensen die met de fiets naar hun werk willen.
Werkgelegenheid op fietsafstand
Uit de CBS-data blijkt dat de gemiddelde Tilburger maar liefst 115.700 banen binnen een straal van tien kilometer heeft. Dit is aanzienlijk meer dan het landelijke gemiddelde van 101.000 banen. Voor wie iets verder wil reizen, zijn er binnen twintig kilometer 233.600 banen beschikbaar. Deze cijfers tonen aan dat Tilburg goed scoort in vergelijking met de rest van Nederland, zeker op fietsafstand.
De beschikbaarheid van banen neemt echter af zodra de zoekafstand groter wordt. Binnen vijftig kilometer heeft de gemiddelde inwoner van Tilburg toegang tot 1.037.600 banen, iets minder dan het landelijke gemiddelde. Toch blijft de keuze voor werkgelegenheid binnen fietsafstand een aantrekkelijk aspect van het wonen in Tilburg.
Sectoren binnen fietsafstand
In Tilburg is de commerciële sector op fietsafstand dominant. Van de 115.700 banen binnen tien kilometer, bevinden 66.900 banen zich in de commerciële sector. Dit omvat een breed scala aan beroepen, zoals consultants, bankmedewerkers, horeca- en winkelpersoneel. De niet-commerciële sector, met banen in overheid, zorg en onderwijs, biedt daarnaast 35.100 banen binnen dezelfde afstand.
De bouw, industrie en energiesectoren dragen bij met 13.200 banen, en ook al is het een kleiner aandeel, de landbouw- en bosbouwsector biedt nog eens 500 banen op fietsafstand. Deze sectorale diversiteit maakt het voor inwoners aantrekkelijk om een baan dichtbij huis te vinden, zonder de afhankelijkheid van lange woon-werkafstanden.
Groei van banen in heel Nederland
De toename in werkgelegenheid binnen fietsafstand is niet uniek voor Tilburg. Volgens ruimtelijk econoom Peter Louter is er tussen 2021 en 2022 landelijk een flinke groei in werkgelegenheid binnen tien kilometer zichtbaar. De verklaring ligt in de algehele economische groei in die periode. Daarnaast zijn er weinig grote nieuwbouwprojecten opgeleverd die mogelijk banen zouden verdrijven. Het resultaat is dat mensen in Nederland vaker in staat zijn om een baan te vinden binnen een relatief korte afstand van hun woning.
Fietsen in Tilburg
De gemeente Tilburg zet zich al jaren in voor het verbeteren van de infrastructuur voor woon-werkverkeer. Fietsen is een belangrijk onderdeel van de mobiliteitsvisie van de stad, die zich richt op duurzaamheid en het verminderen van autogebruik. Tilburgers die dicht bij huis werken, profiteren van veilige fietspaden en verschillende voorzieningen die het fietsen aantrekkelijker maken. Hierdoor is de fiets een reëel alternatief voor de auto, wat niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor de gezondheid van de inwoners.
Werkgelegenheid op fietsafstand
Werkgelegenheid binnen fietsafstand heeft voordelen voor zowel de inwoners als de stad zelf. Mensen die hun werk met de fiets kunnen bereiken, ervaren minder reistijd, wat kan bijdragen aan een betere werk-privébalans. Dit kan leiden tot minder stress en meer tijd voor andere activiteiten. Ook de stad heeft baat bij meer fietsers en minder autoverkeer; minder verkeer betekent minder vervuiling en lagere kosten voor wegenonderhoud.
Kansen voor de toekomst
Hoewel Tilburg al een groot aantal banen binnen fietsafstand heeft, blijft er ruimte voor groei. Door te blijven investeren in fietsinfrastructuur en werkgelegenheidsprojecten binnen de stad, kan de gemeente ervoor zorgen dat meer inwoners de mogelijkheid hebben om dichtbij huis te werken. Dit draagt niet alleen bij aan een duurzame stad, maar maakt Tilburg ook aantrekkelijker als woon- en werkplaats. De gemeente Tilburg kan de komende jaren nog meer inspelen op deze behoefte door nieuwe bedrijven aan te trekken en de stedelijke mobiliteit verder te ontwikkelen.