Flitspalen toegestaan op 30 kilometerwegen in steden en dorpen

Flitspalen controleren nu ook 30 km/u in steden en dorpen. Na een proef in Amsterdam worden flitspalen landelijk ingezet om snelheid te handhaven. Veiligheid en boetes stijgen.

30 kilometerwegen

Flitspalen worden vanaf nu ingezet op wegen waar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt. Na een succesvolle proef heeft het Openbaar Ministerie (OM) besloten deze controlemaatregel landelijk uit te breiden. Dit betekent dat automobilisten in steeds meer steden en dorpen rekening moeten houden met strenge snelheidscontroles, ook op langzaam verkeerwegen.

Flitspalen in steden

De proef met flitspalen op 30 kilometerwegen vond plaats in Amsterdam, waar zowel verplaatsbare als vaste flitspalen werden ingesteld op deze lagere snelheid. Sinds de invoering van de maatregel, eind vorig jaar, geldt in zo’n 80 procent van de straten in Amsterdam de nieuwe maximumsnelheid. Het resultaat was veelbelovend: de gemiddelde snelheid daalde met 5 procent, en op rechte wegen zelfs met 10 procent.

Volgens het OM hebben de flitspalen bijgedragen aan meer bewustwording en zorgden ze ervoor dat bestuurders hun snelheid daadwerkelijk aanpasten. Dit wijst erop dat de maatregel een effectief middel is om hardrijden in steden en dorpen tegen te gaan.

Fors meer snelheidsboetes

Tijdens de proef werden er door de flitspalen bijna 40.000 snelheidsboetes uitgedeeld in slechts drie maanden. Dat komt neer op gemiddeld 320 boetes per dag. Volgens cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) leidde de proef tot een aanzienlijke stijging in het totale aantal uitgedeelde boetes in Amsterdam. In de eerste vier maanden van dit jaar waren dat er ongeveer 23.000, terwijl dit aantal tijdens de proef opliep tot bijna 60.000.

De hoge boetecijfers benadrukken niet alleen het belang van de flitspalen, maar ook de uitdaging voor automobilisten om zich aan de strengere snelheidslimiet te houden.

Steden en dorpen

Amsterdam is niet de enige stad die inzet op een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Andere grote steden volgen dit voorbeeld. Zo heeft Rotterdam besloten om vanaf 2025 in 115 straten de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Den Haag wil vóór 2030 hetzelfde doen op 110 wegen binnen de stad.

Ook kleinere gemeenten, waaronder in Brabant, bekijken hoe flitspalen kunnen helpen bij het naleven van deze limieten. In deze regio’s wordt onderzocht welke wegen het meest geschikt zijn voor strengere controles en hoe de verkeersveiligheid kan worden verbeterd.

Effect op verkeersveiligheid

Hoewel de flitspalen duidelijk zorgen voor een afname in snelheid, is het effect op het aantal verkeersongelukken nog niet volledig duidelijk. Het OM verwacht hierover meer inzicht te krijgen uit een uitgebreide evaluatie volgend jaar. Toch wijzen eerdere analyses uit andere landen erop dat lagere snelheden doorgaans leiden tot minder ernstige ongevallen.

Flitspalen in Nederland

Met de uitbreiding van flitspalen naar 30 kilometerwegen zet Nederland een volgende stap in het verbeteren van verkeersveiligheid in stedelijke gebieden. De maatregel sluit aan bij een bredere trend van steden en dorpen om prioriteit te geven aan fietsers en voetgangers. Het OM benadrukt dat handhaving via flitspalen onmisbaar blijft om deze snelheidslimieten te laten werken.

De vraag blijft of deze maatregel ook in landelijke gebieden wordt uitgerold. Voorlopig lijkt de focus te liggen op stedelijke omgevingen, waar de kans op ongelukken door hoge snelheid vaak groter is.

Deel artikel
Meer over

Net binnen

Lees meer