Gemeente Breda zoekt naar oplossing voor fietschaos

Gemeente Breda test fietsparkeerplekken om de binnenstad aantrekkelijker en veiliger te maken voor fietsers. Op acht locaties geven gebruikers via QR-codes hun mening.

Gemeente Breda

Gemeente Breda heeft een pilot opgezet om verschillende fiets- en scooterparkeerplaatsen in de binnenstad te testen. Het doel is om de drukke binnenstad beter in te richten voor de toenemende stroom fietsers. Waar overdekte stallingen doorgaans georganiseerd zijn, leidt parkeren op straat vaak tot rommelige situaties. Om dit probleem aan te pakken, worden op acht verschillende locaties nieuwe parkeerplekken getest, waarbij zowel de ervaringen van de gebruikers als de feedback van de gemeente centraal staan.

Oplossingen voor fietschaos

Breda heeft een proef gestart om de inrichting van fietsparkeerplekken in de stad te verbeteren. De gemeente test verschillende manieren van fiets- en scooterparkeren op acht locaties, verspreid over de binnenstad. Dit initiatief is bedoeld om chaos rondom fietsparkeerplekken te verminderen, vooral in drukbezochte delen van de stad. De gemeente hoopt hiermee een meer gestructureerde oplossing te vinden die aansluit op de wensen van zowel bewoners als bezoekers.

Fietsparkeerplekken

Fietsen wordt steeds populairder in Breda, wat leidt tot een toename van geparkeerde fietsen in de binnenstad. Hoewel er overdekte fietsenstallingen beschikbaar zijn, zien fietsparkeerplekken op straat er vaak rommelig uit. Dit zorgt voor drukte en ongemak voor voetgangers en andere bezoekers. Gemeente Breda wil deze problemen aanpakken door verschillende soorten parkeerplaatsen te testen en te kijken welke het meest effectief zijn. De uitkomst van de proef zal bepalen welke aanpak geschikt is om een veilig, georganiseerd parkeerbeleid voor fietsen te realiseren.

Fietsparkeren in Breda

Aan de Karnemelkstraat zijn bijvoorbeeld met witte verf diverse vakken op de stoep gemarkeerd om het parkeren van fietsen en scooters te stroomlijnen. Er zijn vakken met fietsnietjes, smalle vakken voor scooters en een groot open vak zonder verdere markering. Dit geeft fietsers de vrijheid om hun fiets op verschillende manieren te parkeren en biedt een testomgeving om de voorkeuren van gebruikers in kaart te brengen.

Op vier locaties aan de Karnemelkstraat, en bij plekken zoals het Van Coothplein en de Nieuwe Ginnekenstraat, is deze opzet te vinden. Sommige van deze parkeerplaatsen zijn aangelegd op bestaande locaties, terwijl andere, zoals op de Nieuwe Ginnekenstraat, ruimte hebben ingenomen waar voorheen auto’s konden parkeren. Deze verschuiving naar meer fietsenstallingen weerspiegelt de inzet van de gemeente om Breda fiets-vriendelijker te maken.

Belang van gebruikersfeedback

Wethouder Jeroen Bruijns benadrukt het belang van feedback van inwoners en bezoekers. “Steeds meer mensen kiezen ervoor om met de fiets te gaan, wat een positieve ontwikkeling is voor Breda. Deze proef moet ons helpen ontdekken hoe we iedereen een nette en toegankelijke parkeerplek kunnen bieden.” Via QR-codes op borden bij de testlocaties kunnen gebruikers hun ervaringen delen. De gemeente hecht grote waarde aan deze input, aangezien de uitkomsten mede bepalen welke parkeervormen en locaties permanent kunnen worden ingevoerd.

Toekomstplannen

De proef loopt tot eind dit jaar, waarna de gemeente de resultaten zal evalueren. Gebaseerd op de ervaringen en feedback van gebruikers zal worden besloten welke parkeeroplossingen en locaties behouden blijven. Deze kunnen in de toekomst ook in andere wijken en dorpen van Breda worden toegepast, afhankelijk van het succes en de effectiviteit in de testlocaties.

Veilige plek voor de fiets

Voor bezoekers van het centrum die hun fiets veilig willen stallen, is het belangrijk te weten dat de gemeente toezicht houdt op de juiste parkeergewoonten. Fietsen die niet op de aangegeven plekken geparkeerd staan, kunnen worden verwijderd door de gemeente. Dit wordt aangekondigd met een waarschuwingslabel. Na deze waarschuwing wordt de fiets naar het fietsdepot gebracht, waar de eigenaar deze kan ophalen.

Door de toegenomen drukte en het gebruik van fietsen, stelt Breda zich ten doel om de stad aantrekkelijker te maken voor fietsers, zonder dat de openbare ruimte wordt belemmerd. Deze proef geeft de gemeente de kans om inzichten te verzamelen die leiden tot een verbeterde, duurzame oplossing voor fietsparkeren in het hart van Breda. De evaluatie zal uitwijzen hoe de stad haar parkeerbeleid voor fietsen op een structurele manier kan verbeteren, met oog voor alle gebruikers van de openbare ruimte.

Deel artikel
Meer over

Net binnen

Lees meer